Belichting in 3D werkt eigenlijk hetzelfde als in het echt. Visualisatie programma's zijn er helemaal op ontworpen om zo realistisch mogelijke resultaten te geven en dat doe je door de werkelijkheid zo goed mogelijk na te bootsen. Zo kan je in 3D dus lampen ophangen zoals in een foto studio, een flits laten afgaan maar ook kan je een zon aan de horizon zetten, om een mooie zonsondergang na te bootsen.
Het verschil met een fysieke fotoshoot is dat je volledige controle hebt. Je hoeft niet te wachten op het juiste weer, je hebt geen beperkte studio-ruimte, kostbare apparatuur is niet nodig en je hoeft niet met al die zware spullen je sjouwen. Je bouwt de perfecte studio in je computer.
Soorten belichting
Er zijn verschillende manieren om je product te belichten in 3D. Elk type belichting heeft zijn eigen voordelen en toepassingen. Hier leggen we uit welke opties er zijn.
Light objects
Light objects zijn virtuele lampen die je in een 3D-omgeving plaatst. Net als in een fotostudio bepaal je waar spots of softboxes komen en hoe het licht valt. Je gebruikt ze voornamelijk wanneer je een volledige 3D-ruimte wilt belichten, zoals een interieur of grotere setting. Door licht vanuit meerdere richtingen toe te voegen creëer je een gebalanceerde belichting die realistisch en natuurlijk oogt.
Elke lamp kun je finetunen: felheid, warme of koude tint, afmetingen en vorm. Zo kies je voor zachte verlichting die de hele ruimte vult of juist een felle spotlight op één detail.
Een spotlight werkt als een zaklamp: gericht licht met een instelbare hoek. Area lights functioneren als softboxes en geven zacht, verspreid licht.
HDR light map
HDR light maps zijn eigenlijk een 360-graden beeld van een fotostudio. Deze maken we zelf, zodat we veel controle hebben over de belichting. In plaats van losse Light objects te gebruiken, zet je nu een volledige 360-graden studio in. Een HDR light map gebruik je vooral bij een oneindige ruimte: een product staat in het midden, maar er zijn geen muren of een complete omgeving aanwezig. Deze manier gebruiken we altijd voor de productshots op witte achtergrond.
Het grote voordeel is dat je deze belichting makkelijk kunt hergebruiken. Je laadt slechts één bestand in je programma en je product krijgt automatisch professionele studiobelichting vanuit alle richtingen. Dit zorgt voor consistente en realistische renders die er meteen professioneel uitzien.
Zonlicht
Soms vraagt een product om andere belichting. Producten die buiten gebruikt worden, zoals tuingereedschap of buiten sport toestellen, komen beter tot hun recht met zonlicht. Zonlicht simuleer je door een lichtbron die evenwijdige stralen uitzendt, net zoals de echte zon.
Voor realistisch zonlicht kies je de juiste kleur: ochtend- en avondlicht is warmer en oranje, middaglicht is koeler en witter. Je kunt de sterkte van het zonlicht aanpassen en bepalen hoe scherp de schaduwen worden. Deze aanpak werkt perfect voor producten die een natuurlijke, outdoor uitstraling nodig hebben.
360 fotos
Producten die veel reflecteren hebben soms een echte omgeving nodig in plaats van een studio. Dan gebruiken we een 360-graden foto van een echte locatie. Deze foto plaats je als omgeving rond je product, waardoor het lijkt alsof het echt in die ruimte staat.
Het instellen is simpel: je laadt de foto in en wijst deze toe als omgeving. Je kunt de foto draaien om het licht vanuit andere hoeken te laten komen. Dit is ideaal voor producten zoals spiegels, glazen voorwerpen of gepolijste metalen items die hun omgeving moeten weerspiegelen.
Jullie eigen belichtings studio
Voor iedere klant maken we een op maat gemaakte belichtings studio die helemaal aansluit bij hun merk. Want het soort belichting heeft ook impact op hoe het product overkomt.
We creëren een studio-omgeving vanuit nul, vaak met een HDR light map als basis. Deze studio wordt ontworpen naar de visuele stijl die we samen hebben bepaald. Door de belichting zelf op te bouwen, krijgen we volledige controle over hoe jouw product wordt gepresenteerd.
Het resultaat is een complete setup die consistent werkt voor je hele productlijn. Nieuwe producten kunnen eenvoudig in dezelfde lichtopstelling worden geplaatst, wat zorgt voor herkenbare uitstraling. Je bespaart tijd omdat de basis al staat, en elk product krijgt dezelfde professionele kwaliteit.
Conclusie
Het opzetten van belichting in 3D begint met het begrijpen van deze vier basistypen: light objects voor gerichte belichting, 360-foto's voor omgevingslicht, HDR maps voor realistische contrasten en zonlicht voor natuurlijke uitstraling. Waar iedere type gebruikt wordt voor verschillende situaties.
De kracht zit in de controle die je hebt. Elke lamp kan precies worden ingesteld, elk licht kan worden aangepast en je kunt onbeperkt experimenteren tot het resultaat perfect is. Hierdoor krijg je consistente, professionele productfoto's die je merk versterken.